Etalagebenen

Fysio In Huis is door ClaudicatioNet gecertificeerd als praktijk waar cliënten met etalagebenen, ook wel claudicatio intermittens genoemd, een revalidatietraject kunnen volgen. Fysio In Huis werkt intensief met ClaudicatioNet en diverse ziekenhuizen samen om deze zorg te kunnen leveren. Onze fysiotherapeuten kunnen u dan ook alles vertellen over bijvoorbeeld de behandeling, fincanciële vergoeding, de samenwerking en aandoening.

ClaudicatioNetLogo - Klein

Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen, ook wel bekend als claudicatio intermittens of perifeer vaatlijden, is een systeemziekte waarbij er sprake is van een vernauwing van de slagader(s) in één of beide benen. Door deze vernauwing krijgen de spieren en andere weefsels onvoldoende bloed en dus zuurstof, met als gevolg dat u pijn krijgt in het been. Dit wordt ook wel ischemie genoemd. Afhankelijk van de plek van de vernauwing, treedt de pijn op in de kuit, dijbeen of bil. Indien u stopt met lopen kan dit gehele proces even herstellen en verdwijnt de pijn. Hierna kunt u weer verder lopen. Het woord etalagebenen is dan ook ontstaan door, indien er pijnklachten optreden tijdens het winkelen, er onopvallend een pauze genomen kan worden en iedereen vermoedt dat u in de etalage aan het kijken bent.

Wat kan Fysio In Huis voor u betekenen

Uit wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat fysiotherapie bij etalagebenen ofwel claudicatio intermittens zeer effectief kan zijn. Wij werken dan ook volgens een wetenschappelijk onderbouwd geprotocolleerd traject waarin er voornamelijk aandacht is op het lopen. Dit wordt ook wel gesupervisieerde looptherapie (GLT) genoemd. Naast de GLT is er ook aandacht voor de rest van het lichaam. Het doel van het traject is om uw functionele en maximale loopafstand te optimaliseren. Dit traject is erg intensief waarbij de fysiotherapeuten van Fysio In Huis u uitermate goed zullen ondersteunen.

Tarieven en vergoeding voor het traject

Sinds  1 januari 2017 is fysiotherapie bij etalagebenen opgenomen in uw basisverzekering. Verzekerden kunnen vanaf deze datum aanspraak maken op 37 behandelingen per jaar. Deze behandelingen worden vergoed vanuit de basisverzekering, dus zij tellen mee bij uw eigen risico van de zorgverzekering.  Mocht u alsnog vragen hebben? U kunt te allen tijde contact met ons of uw zorgverzekeraar opnemen voor meer informatie!

Heeft u vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!